Відділ
освіти Конотопської міської ради
Методичний
кабінет
Конотопська
загальноосвітня школа І ступеня
Конотопської
міської ради Cумської області
Проблеми
вивчення англійської мови в початковій школі
Виступ на засідання
творчої групи
вчителів англійської мови
підготувала Однодворець
Н.Ю.,
вчитель англійської мови,
спеціаліст
м. Конотоп
2011
Сучасний стан міжнародних зв' язків України, інкорпорованість її до
європейського та світового простору є свідченням того, що іноземну мову слід
сприймати як важливий засіб міжкультурного спілкування. І саме початкова школа
є таким навчальним закладом, який формує уміння й навички учнів щодо спілкування
в усній і писемній формах відповідно до мотивів, мети, соціальних норм
мовленнєвої поведінки у типових сферах і ситуаціях. А в майбутньому
випускники зможуть розвивати й удосконалювати володіння іноземною мовою відповідно
до власних потреб. Всім відомо, чим більше людина
знає мов, тим освіченішою, розумнішою, інтелігентнішою, всебічно розвиненішою
вона є. Вчені
довели, що залежно від того, якою мовою говорить людина (українською, англійською), вона відчуває себе по-різному. У наш
час чим більше людина знає мов, тим більшими є її можливості реалізувати себе
в сучасному світі.
І батьки, і діти зацікавлені в
тому, щоб дитина була всебічно розвиненою і могла реалізувати свої знання в
майбутньому.
Із середини 60-х років педагоги
зіткнулися із проблемою збільшення труднощів у навчанні школярів. Цікаво
відзначити, що за даними психолого- педагогічних досліджень труднощі у процесі
навчання відчувають від 15 % до 40 % учнів молодших класів.
Можна
сформулювати три основі напрями неуспішності дитини:
- соціальний напрям;
- пізнавальний
напрям;
- фізіологічний.
Проаналізуємо кожний із трьох напрямів.
До
соціальних трудношів відносять:
1) труднощі у галузі відносин із
дорослими, наприклад, недостатнє розуміння професійної ролі вчителя, невміння
будувати відносини у процесі навчальної діяльності;
2) труднощі у галузі відносин із однолітками, шщриклад,
діти не можуть встановити контакт з однокласниками; невміння будувати спільну
діяльність з іншими дітьми;
3) труднощі у
встановленні та визначенні самооцінки: як правило, самооцінка завищена або
занижена, і, як наслідок, невміння правильно оцінювати свої дії та вчинки;
4) відсутність мотивації учня.
До пізнавальних
труднощів відносять:
1) недостатню
довільну увагу (дитина не може сконцентрувати увагу впродовж необхідного часу,
відволікається тощо);
2)
несформованість розумового плану дій (школяр не може виконувати завдання «про
себе», потребує зовнішньої опори);
3) порушення
короткочасної пам'яті (виробляє незначний обсяг інформації, погано утримує
проміжні матеріали);
4) мовленнєві
недоліки (учень плутає слова за звучанням, неправильно вимовляє окремі звуки,
відповідає вигуками).
Фізіологічні
труднощі тісно пов'язані із властивостями нервової системи. Як відомо, серед
основних властивостей нервової системи виділяють силу та рухливість. А
протилежні Їм властивості - інертність та слабкість нервової системи. Діти з
такими особливостями нервової системи часто відчувають труднощі у процесі
навчальної діяльності, які за відсутності контролю можуть стати причиною неуспішності школяра. Незалежно від предмета
в роботі з такими учнями вчителю рекомендується дотримуватись наступних правил:
1) не ставити
такого учня в ситуацію несподіваного запитання, а також - швидкої відповіді на
запитання;
2) мінімально
відволікати його, намагатися не «перемикати» увагу учня;
3) запропонувати
дати відповідь у письмовому вигляді;
4) формувати
впевненість у власних силах заохочуванням.
Слід відзначити, що основні
предмети,
у вивченні
яких виступають на перший план проблеми молодших школярів,- це математика та
мова. Однак не завжди учень, невстигаючий з математики, є невстигаючим з мови
та навпаки. Тому вчителю, який працює з дитиною, важко визначити причини
труднощів для своєчасної корекції та допомоги. У
даній роботі ми більш детально проаналізуємо труднощі з розвитком пізнавальних
процесів школярів на уроках англійської мови. Аналізуючи особливості труднощів
у учнів молодших класів у процесі вивчення англійської мови, відзначимо два
види можливих причин:
- психологічні причини, які
передбачають недостатній рівень розвитку будь-яких пізнавальних процесів;
- спеuифічні
причини, які пов'язані з найбільш вірогідними помилками у методиuі викладання.
У
своїй роботі ми виділимо психологічні причини труднощів та сформулюємо шляхи
їх подолання. Особливості труднощів, а також їх психологічні причини та шляхи
подолання вказані у таблиці 1.
Ми зупинились на основних
психологічних причинах трудношів у навчанні, які можуть виникнути у дитини та
зробити й невстигаючим учнем. Як бачимо, практично в усіх випадках під керівництвом
вчителя можливе подолання цих труднощів та надання допомоги дитині під час
вивчення іноземної мови.
Таблиця 1
Види труднощів у
процесі вивчення англійської мови, їх причини та
шляхи подолання
Види труднощів
|
Психологічні причини
|
Шляхи подолання
|
1. Учень погано знає алфавіт
|
1.
Низький рівень розвитку механічної пам'яті.
2.
Недостатній розвиток вольових якостей.
З. Розвиток загального інтелекту
нижче вікової норми
|
Надання
допомоги з боку батьків
|
2. Нечітко вимовляє
|
Недостатній розвиток мовлення
|
Використання артикуляційної гімнастики (сукупність особливих,
із певною метою підібраних вправ, які допомагають укріпленню артикуляційного
апарату)
|
З. При написанні пропускає літери або пише інші
|
1. Слабка
концентрація уваги.
2. Слабкий
самоконтроль за результатом своєї діяльності
|
Розвиток
фонематичного слуху
|
4. Припускається орфографічних помилок
|
1.
Низький рівень розвитку обсягу та розподілення уваги.
2.
Недостатній розвиток короткочасної пам'яті
|
Акцентування
уваги на знанні правил
|
5. Зазнає труднощів під час запам'ятовування
нових слів
|
1.
Недостатній розвиток слухової або зорової пам'яті.
2.
Слабка мотивація учня.
З.
Низький рівень розвитку довільності
|
Активне
використання ігрових методів навчання
|
6. Зазнає труднощів під час складання речень
|
І. Недостатній
розвиток мовлення. Активізація знань, робота над
2. Низький
рівень розвитку образного мислен- словниковим запасом
ня, а також
деяких розумових операцій (аналізу, синтезу, узагальнення)
|
Активізація знань, робота над словниковим запасом.
|
Повільно
вмикається в роботу вимагає від вчителя декілька разів повторити завдання,
яке необхідно виконати
|
1.Погана організованість уваги.
2.Погане сприйняття усного мовлення
|
Організація уяви дитини, орієнтування її на сприйняття
пояснення з першого разу
|
Таким чином, хоча на сьогодні немає остаточної відповіді на питання: «Чи
потрібно вивчати іноземну мову?» і не досить часто обговорються проблеми що
виникають при її вивченні, і погляди багатьох педагогів мають розбіжності, я
вважаю, що в наш час вивченню іноземної мови потрібно приділяти ще більше
уваги. Адже
багато видатних людей світу, як правило, знали не одну іноземну мову. Скажімо,
першим поліглотом в Україні був син Ярослава Мудрого - Всеволод, який знав 5
мов. Видатні діячі Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Іван Орлик, поети Леся
Українка, Іван Франко також володіли декількома мовами. Німець Шютун знав 270
мов, а датський учений Расмус Христіан Раск - 230 мов. Професор Львівського
університету Андрій Гавронський володів 140 мовами, а украЇнський мовознавець
Агатангел Кримський опанував 60 мов.
Якщо ми хочемо будувати європейську
державу, то одного бажання замало. Потрібно мати грунтовні знання не лише
рідної, але й найбільш поширених іноземних мов.
Доказом цього є латинська приказка:
«Скільки мов ти
знаєш, стільки разів ти людина».
|